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dc.creatorRobles, Rebecaes_ES
dc.creatorPalacios, Marcelaes_ES
dc.creatorRangel, Nancyes_ES
dc.creatorReal, Taniaes_ES
dc.creatorBecerra, Benjamínes_ES
dc.creatorFresán, Anaes_ES
dc.creatorVega, Hamides_ES
dc.creatorRodríguez, Evelynes_ES
dc.creatorDurand, Soles_ES
dc.creatorMadrigal, Eduardoes_ES
dc.date2020
dc.date.accessioned2023-11-07T18:28:38Z
dc.date.available2023-11-07T18:28:38Z
dc.date.issued2020
dc.identifierJC71DIEP20es_ES
dc.identifier.issn0185-3325
dc.identifier.urihttp://repositorio.inprf.gob.mx/handle/123456789/7813
dc.identifier.urihttp://doi.org/10.17711/SM.0185-3325.2020.042
dc.descriptionIntroduction. Frontline COVID-19 healthcare workers (FLHCWs) are at a high-risk of suffering occupational stress- and trauma-related mental health problems, including burnout and compassion fatigue (B&CF). Given the time limitations (due to their heavy workloads) and need to minimize face-to-face interventions (in order to avoid contagions), psychological interventions for FHCWs should be as brief and remote as possible. Objective. To evaluate the usability and clarity of evidence-based psycho-educational videos to prevent B&CF, to deal with uncooperative, hostile, and anxious patients and relatives, and to use personal protective equipment (PPE), from the perspective of Mexican FLHCWs. Method. Based on a convenience sampling by intensity approach, videos were distributed requesting feedback based on specific questions through WhatsApp to FLHCWs. Field notes were used to triangulate the information. Results. Content analysis of feedback from a final sample of 24 participants ‒75% women, 42 ± 8.4 years old‒ yielded three general thematic categories and seven subthemes: 1. content evaluation, which included three subthemes: utility, pertinence, and practicality; 2. dissemination and other needs, with two subcategories: willingness to share and receive more videos (other needs); and 3. format aspects, also comprising two subthemes: attractiveness and duration. All participants found the videos content very beneficial, relevant, and applicable to the workplace and even in their everyday personal and family life, and were willing to share them and to receive more videos on other issues, including strategies to manage problems related to isolation. Discussion and conclusion. Escalation of this remote preventive intervention to other COVID-19 centers and future similar epidemics is recommended.es_ES
dc.formatPDFes_ES
dc.language.isoenges_ES
dc.publisherInstituto Nacional de Psiquiatría Ramón de la Fuente Muñizes_ES
dc.relation43(6) 311-318
dc.rightsAcceso Abiertoes_ES
dc.titleA qualitative assessment of psycho-educational videos for frontline COVID-19 healthcare workers in Mexicoes_ES
dc.typeArtículoes_ES
dc.contributor.affiliationCentro de Investigación en Salud Mental Global, Instituto Nacional de Psiquiatría Ramón de la Fuente Muñiz, Ciudad de México, México.
dc.contributor.emailreberobles@imp.edu.mx; reberobles@hotmail.com (Rebeca Robles García)
dc.relation.jnabreviadoSALUD MENT
dc.relation.journalSalud Mental
dc.identifier.placeMéxico
dc.date.published2020
dc.identifier.organizacionInstituto Nacional de Psiquiatría Ramón de la Fuente Muñiz
dc.identifier.eissn0186-761X
dc.identifier.doi10.17711/SM.0185-3325.2020.042
dc.description.abstractotrodiomaIntroducción. Los trabajadores de la salud de primera línea (TSPL) ante el COVID-19 presentan alto riesgo de desgaste profesional y fatiga por compasión (DP&FC). Tomando en cuenta sus limitaciones de tiempo y la necesidad de minimizar las intervenciones cara a cara, las intervenciones psicológicas para los TSPL deben ser tan breves y remotas como sea posible. Objetivo. Evaluar la utilidad y claridad de videos psicoeducativos basados en evidencia para prevenir DP&FC, el manejo de pacientes y familiares no cooperativos, hostiles o ansiosos, y el uso de equipo de protección personal desde la perspectiva de los TSPL mexicanos. Método. Los videos se distribuyeron a los TSPL por medio de WhatsApp, solicitándoles su opinión con base en preguntas específicas. Se utilizaron notas de campo para triangular esta información. Resultados. El análisis de contenido de las retroalimentaciones recibidas por una muestra final de 24 participantes ‒75% mujeres, 42 ± 8.4 años‒ arrojó tres categorías temáticas y nueve subtemas: 1. evaluación de contenido, con tres subtemas: utilidad, pertinencia y practicidad, 2. difusión y otras necesidades, con dos subcategorías: disponibilidad tanto a compartir como a recibir más videos (otras necesidades), y 3. aspectos de forma, también con dos subtemas: atractivo y duración. La totalidad consideró los videos muy benéficos, relevantes y aplicables en el trabajo y su vida diaria personal y familiar; y reportó disposición a compartirlos y a recibir más material de este tipo. Discusión y conclusión. Se recomienda el escalamiento de esta medida preventiva y remota a otros centros COVID-19 y en futuras epidemias similares.
dc.subject.kwPsychoeducation
dc.subject.kwTelehealth
dc.subject.kwTelehealth
dc.subject.kwHealthcare workers
dc.subject.kwCOVID-19


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