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dc.creatorArredondo-Sánchez Lira, Jaimees_ES
dc.creatorFleiz-Bautista, Claraes_ES
dc.creatorBaker, Pieteres_ES
dc.creatorVillatoro-Velázquez, Jorge A.es_ES
dc.creatorDomínguez-García, Marioes_ES
dc.creatorBeletsky, Leoes_ES
dc.date2019
dc.date.accessioned2022-10-25T15:46:34Z
dc.date.available2022-10-25T15:46:34Z
dc.date.issued2019
dc.identifierJC059es_ES
dc.identifier.issn0185-3325es_ES
dc.identifier.urihttp://repositorio.inprf.gob.mx/handle/123456789/7604
dc.identifier.urihttp://doi.org/10.17711/SM.0185-3325.2019.024
dc.descriptionIntroduction. Mexico northern border has high levels of heroin use. For more than 10 years, the country has implemented several harm reduction interventions to reduce the risks associated with drug use. New strate gies such as Safe Consumption Sites (SCS) must be considered as a next step to service vulnerable populations and increase their health outcomes. Objective. This report seeks to measure and compare attitudes on a potential SCS intervention in Tijuana among police and people with lived experience (PLE) in heroin use in the city. Method. Two parallel studies on police practices and everyday experiences of heroin users in Tijuana were able to ask similar questions about attitudes toward SCS and its implementation in the city. They conducted quantitative interviews with 771 active police officers and 200 PLE while in rehabilitation services. Results. Both groups showed a high personal support for SCS of nearly 82% and a perceived implementation success around 80%. Officers reported 58.9% peer support for SCS while PLE 79%. Around 76% of both groups agreed that a SCS would help to improve their personal health. Finally, 86.2% of the officers would refer people to a SCS while 62.5% of PLE would use the service. Discussion and conclusions. The strong positive attitudes from police officers and PLE towards SCS in the city of Tijuana reported in both studies indi cate the possibility of a successful implementation of a SCS. This intervention would represent an innovative way to protect PLE from police harassment and victimization, helping reduce HIV and HCV risk behaviors while improving community health.es_ES
dc.formatPDFes_ES
dc.language.isoenges_ES
dc.publisherInstituto Nacional de Psiquiatría Ramón de la Fuente Muñizes_ES
dc.relation42(4)185-189
dc.rightsAcceso abiertoes_ES
dc.titleAttitudes towards safe consumption sites among police and people with lived experience in Tijuana, Mexico: initial report from the fieldes_ES
dc.typeArtículoes_ES
dc.contributor.affiliationPrograma de Política de Drogas. Centro de Investigación y Docencia Económica. Aguascalientes, México
dc.contributor.emailfleiz@imp.edu.mx (Clara Fleiz-Bautista)
dc.relation.jnabreviadoSALUD MENT
dc.relation.journalSalud Mental
dc.identifier.placeMéxico
dc.date.published2019
dc.identifier.organizacionInstituto Nacional de Psiquiatría Ramón de la Fuente Muñiz
dc.identifier.eissn0186-761X
dc.identifier.doi10.17711/SM.0185-3325.2019.024
dc.description.abstractotrodiomaIntroducción. En la frontera norte de México hay niveles altos de consumo de heroína. Durante más de 10 años, el país ha implementado diversas intervenciones de reducción de daños para minimizar los riesgos asociados con el uso de sustancias. Los sitios de consumo seguro (SCS) se deben considerar como una opción que brinde servicios a poblaciones vulnerables para mejorar su salud. Objetivo. Este reporte mide y compara actitudes entre policías y personas con experiencia vivida (PEV) en uso de heroína en Tijuana, relacionadas con una posible implementación de SCS en la ciudad. Método. Dos estudios paralelos sobre prácticas policiales y experiencias cotidianas de usuarios de heroína en Tijuana incluyeron preguntas similares sobre actitudes hacia los SCS y su implementación en la ciudad. Se realizaron 771 entrevistas cuantitativas con oficiales de policía y 200 con PEV internadas en centros de rehabilitación. Resultados. Ambos grupos mostraron un alto apoyo hacia los SCS cercano al 82% y un éxito percibido en implementación del 80%. Los oficiales reportaron 58.9% de apoyo entre pares a las SCS y del 79% entre PEV. Un 76% en ambos grupos coincidieron que un SCS ayudaría a mejorar su salud personal. Finalmente, el 86.2% de los oficiales referirían hacia un SCS, mientras que 62.5% de PEV las usarían. Discusión y conclusiones. Las actitudes hacia los SCS indican una posible implementación exitosa de SCS en la ciudad. Esta intervención representaría una forma innovadora de disminuir el acoso y victimización policial hacia las PEV, reduciendo los factores de riesgo de VIH y VHC, mejorando la salud comunitaria.
dc.subject.otroidiomaReducción del daño
dc.subject.otroidiomaSitio de consumo seguro
dc.subject.otroidiomaPolítica de drogas
dc.subject.otroidiomaHeroína
dc.subject.otroidiomaMéxico
dc.subject.kwHarm reduction
dc.subject.kwSafe consumption site
dc.subject.kwDrug policy
dc.subject.kwHeroin
dc.subject.kwMexico


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